Båtteknikk og konstruksjon – Del 2

batteknikkDet å bygge en båt innebærer typisk sett en definisjon som omhandler skroget av båten. Altså selve fundamentet til båten, alt det som ellers blir bygget på handler er en vanlig byggkonstruksjon som man ser ellers. Det er altså skroget man snakker om når man snakker om båtbygging som en profesjon. For å ikke glemme roret som man styrer båten med, det er ikke mye poeng i en båt om man ikke kan styre den dit man vil ha den. Naturligvis så er alt sammenkoblet i en båt, spesielt de mer avanserte, selv om de eldre trebåtene ikke hadde noen stor teknologi i seg. Det var vel heller mer godt håndverk.

Nå til dags har man mange ulike verktøy til å hjelpe seg om man ønsker å bygge seg en båt. Faktisk så er det mange verktøy som man bruker i hjemmet nå som sager, kraftdriller, hammere, arbeidsbenker og lignende. Alt avhenger av hvor stor båt man vil bygge. Her menes det hjemmebygde båter, slike typer av fiskebåter eller til å ro med. Man kan også bygge større båter, men det krever større ekspertise, mer ressurser og mye kraftigere verktøy. De store gigantiske skipene som du ser innimellom på tv, være det seg en oljetanker eller verdens største cruiseskip, blir bygget i gigantiske fabrikker.

Det som er viktig på et skip eller en båt, som ikke mange tenker over, er at den er lakkert og malt på rett måte, og blir jevnlig ordnet. Dette fordi at faren for rust er stor, og om det setter inn så blir det et problem lenger inne i skipet, som kan føre til strukturelle problemer, som over tid kan gjøre skipet farlig for de reisende. Her snakker vi selvfølgelig om skip ikke er gjort av tre siden tre ikke kan ruste, men av andre material, som stål og jern.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *